This question and its answers are only available in Greek

Πώς να διαχειριστώ τον πόνο από την αυτοκτονία του αδερφού μου που ήταν τόσο νέος;

Αυτοκτόνησε ο αδερφός μου και ήταν τόσο νέος. Δεν μπορώ να διαχειριστώ την απώλεια ούτε με ψυχολόγους που δοκίμασα. Ούτε αυτοί φαίνεται να καταλαβαίνουν, ούτε μου λένε κάτι που δεν έχω ήδη σκεφτεί. Κανείς δεν μπορεί να με βοηθήσει. Είμαι τελείως μόνη, οι γονείς μου αποφεύγουν οποιαδήποτε συζήτηση για τον άδικο χαμό και φίλοι απλούστατα δεν υπάρχουν. Κανείς δεν φαίνεται να καταλαβαίνει τί πραγματικά έχει συμβεί και τί περνάω. Κάθε μέρα που περνά μού λείπει περισσότερο. Σχεδόν κοντεύουμε χρόνο και δεν αντέχω την απουσία του. Δυσκολεύομαι να δεχτώ ότι θα ζήσω μια ολόκληρη ζωή χωρίς τον αδερφό μου. Δεν την φανταζόμουν έτσι την ζωή αυτή. Φάρμακα δεν μπορώ να πάρω γιατί μόνο καμουφλάρουν τον πόνο. Πώς μπορώ να απαλλαγώ από τον πόνο αυτό;;;

18 specialists answered

  • Λυπάμαι πολύ για την απώλειά σας. Η απώλεια ενός αδερφού από αυτοκτονία είναι ένα εξαιρετικά τραυματικό γεγονός και ο πόνος που περιγράφετε δεν είναι κάτι που «ξεπερνιέται» εύκολα, ούτε υπάρχει κάποια απλή απάντηση που μπορεί να τον εξαφανίσει.

    Από όσα γράφετε, φαίνεται πως κουβαλάτε όχι μόνο το πένθος, αλλά και ένα βαθύ αίσθημα μοναξιάς, αφού νιώθετε ότι οι άνθρωποι γύρω σας δεν μπορούν να κατανοήσουν πραγματικά αυτό που βιώνετε. Αυτό συχνά κάνει το πένθος ακόμη πιο βαρύ.

    Δεν είναι απαραίτητα στόχος να απαλλαγείτε από τον πόνο, αλλά να βρείτε τρόπους να τον επεξεργαστείτε και να μπορέσετε σταδιακά να ζήσετε μαζί τ
    ... Read more

    Sidiropoulou Sofia

    Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια | Thermi

  • Καλησπέρα σας και ειλικρινή συλλυπητήρια. Το καλύτερο που θα μπορούσατε να κάνετε είναι να απευθυνθείτε σε ψυχολόγο που να είναι εξειδικευμένος στο πένθος. Χρειάζεται πολύ προσοχή από μέρους σας. Αν η κατάσταση που βιώνετε συνεχίζεται με αμείωτη ένταση πάνω από δύο χρόνια τότε πρόκειται για Περιπεπλεγμένο Πένθος, μια κατάσταση που ισοδυναμεί με κλινική κατάθλιψη και τότε οπωσδήποτε θα χρειαστείτε φάρμακα, ανεξάρτητα τι θεωρείτε ότι αυτά κάνουν. Θα σας πρότεινα να επισκεφτείτε ένα ψυχίατρο καθώς η κατάσταση σας θα πρέπει να αξιολογηθεί ώστε να υπάρξει προληπτική θεραπεία και να μπορέσετε να κάνετε τα επόμενα βήματα. Η ψυχοθεραπεία χρειάζεται ν... Read more

    Apotsos Panagiotis

    Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής - Kλινικός ΨυχοΣεξολόγος | Kypseli

  • Είναι χρήσιμο να πάρετε και τη γνώμη Ψυχίατρου και άλλου/ης Ψυχολόγου, συνεχίζοντας την προσπάθεια, και την θεραπεία, για να μπορέσετε να ανταπεξέλθετε επιτυχώς σε αυτό το δύσκολό γεγονός και να διαχείρηση, πένθους.

    Aleksopoulou Konstantina-Maria

    Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια | Neo Psychiko

  • Η απώλεια ενός αγαπημένου ανθρώπου από αυτοκτονία αποτελεί μία από τις πιο σύνθετες και ψυχολογικά επιβαρυντικές μορφές πένθους, καθώς συχνά συνοδεύεται από έντονο πόνο, ερωτήματα, ενοχές, θυμό και αίσθημα βαθιάς μοναξιάς. Είναι επίσης συχνό οι άνθρωποι γύρω μας να δυσκολεύονται να προσεγγίσουν αυτή την εμπειρία, γεγονός που μπορεί να εντείνει το αίσθημα απομόνωσης.

    Από όσα περιγράφετε, φαίνεται ότι ο πόνος σας παραμένει ιδιαίτερα έντονος σχεδόν έναν χρόνο μετά την απώλεια και επηρεάζει ουσιαστικά την καθημερινότητά σας. Σε τέτοιες περιπτώσεις, μια πιο εξειδικευμένη θεραπευτική προσέγγιση στο τραυματικό πένθος μπορεί να είναι πιο κατ
    ... Read more

    Karampasiadou Zoi

    Psychologist | Thessaloniki

  • Ίσως είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι ο στόχος δεν είναι να απαλλαγείτε από τον πόνο, ούτε να ξεχάσετε τον αδελφό σας. Το πένθος δεν λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο. Σταδιακά, μέσα από την επεξεργασία της απώλειας, ο πόνος μπορεί να αλλάξει μορφή και να γίνει πιο διαχειρίσιμος, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η αγάπη ή η μνήμη του θα μειωθούν.
    Το γεγονός ότι δεν βρήκατε μέχρι στιγμής βοήθεια που να σας ταιριάζει δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει η κατάλληλη υποστήριξη για εσάς. Κάποιες φορές χρειάζεται χρόνος για να βρεθεί ο επαγγελματίας (ψυχολόγος, ψυχοθεραπευτής) ή η θεραπευτική προσέγγιση με την οποία θα νιώσετε πραγματικά ότι μπορείτε να συνδεθε
    ... Read more

    Nema Psyxiatriki Kai Psyxotherapeia

    Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής | Kifisia

  • Καλησπέρα, η απώλεια ενός τόσο κοντινού ανθρώπου με τέτοιο τρόπο είναι ένα βαθύ τραύμα και συχνά συνοδεύεται από ένα πένθος πολύ δύσκολο να μοιραστεί κανείς. Απο ψυχοθεραπευτική σκόπια, ο στόχος δεν είναι να «σβήσει» ο πόνος ή να ξεχαστεί ο άνθρωπός σας, αλλά να μπορέσει σιγά-σιγά να βρει μια θέση μέσα σας η απουσία του, χωρίς να καταλαμβάνει όλη τη ζωή σας. Αυτό που χρειάζεστε δεν είναι απαντήσεις ή συμβουλές, αλλά έναν χώρο όπου η μοναδική σχέση που είχατε με τον αδερφό σας, η απώλεια και όσα έμειναν ανείπωτα μπορούν πραγματικά να εκφραστούν και ακουστούν. Αυτό χρειάζεται χρόνο και μια σχέση όπου μπορείτε να μιλάτε για τον αδερφό ... Read more

    Lagos Manos

    Κλινικός Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής | Ampelokipoi

  • Καλησπέρα σας.
    Λυπάμαι πολύ για την απώλεια του αδερφού σας.
    Από όσα περιγράφετε, ακούγεται πως δεν παλεύετε μόνο με την απουσία του, αλλά και με τη μοναξιά του να κουβαλάτε κάτι που νιώθετε πως κανείς γύρω σας δεν αντέχει να αγγίξει.
    Ίσως αυτή τη στιγμή το ζητούμενο να μην είναι να απαλλαγείτε από τον πόνο, αλλά να μη χρειάζεται να τον κουβαλάτε μόνη σας.
    Και αν δεν νιώσατε ότι σας βοήθησαν οι προηγούμενες προσπάθειες, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει ένας τρόπος ή ένας άνθρωπος που να μπορέσει να συναντήσει πιο ουσιαστικά αυτό που ζείτε.
    Σας εύχομαι καλή δύναμη

    Kemali Afroditi

    Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια | Ano Patisia

  • Καλησπέρα σας. Το να χάσουμε κάποιον αγαπημένο και μάλιστα με αυτόν τον τρόπο είναι από τις πιο σκληρές εμπειρίες, που μπορεί να έχει κανείς. Πολύ δύσκολα μπορεί να βρεθεί κάποια εξήγηση, κάποιο νόημα, που να μας βοηθήσει κάπως να αντέξουμε, κάπως να αποδεχτούμε ό,τι έχει γίνει και να κοιτάξουμε πάλι μπροστά. Οι ενοχές για το ότι δεν μπορέσαμε να βοηθήσουμε, να καταλάβουμε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και να προλάβουμε είναι διαρκώς παρούσες. Ανατρέχουμε ίσως σε «άσχημες» στιγμές με τον άνθρωπο που έφυγε, στιγμές τσακωμών, άσχημων συμπεριφορών από την πλευρά μας, στιγμές αδιαφορίας μας. Προσπαθούμε να καταλάβουμε τί έγινε, πώς έγινε κα... Read more

    Perakis Konstantinos

    Ψυχολόγος | Psyri

  • Αρχικά συλλυπητήρια για την απώλειά σας. Η απώλεια ενός κοντινού μας ανθρώπου και πόσο μάλλον κατά τον τρόπο αυτό δεν μπορεί παρά να μας στιγματίσει, επομένως είναι απολύτως αναμενόμενη η κατάσταση που βιώνετε. Συχνά οι γύρω μας αποφεύγουν να μένουν στο πένθος και προσπαθούν να κάνουν σαν τα πράγματα να είναι όπως πριν κάτι που μακροχρόνια αντί να τους ανακουφίζει όπως αναμένουν, τους βαραίνει και τους βυθίζει ακόμα περισσότερο μολύνοντας βαθύτερα το τραύμα τους. Είναι αρκετά συχνό, το οικογενειακό σύστημα να μην έχει μάθει να μένει στα δύσκολα συναισθήματα και να τα "αντέχει". Υπάρχουν όμως και άτομα που βιώνουν αυτό που περιγράφετ... Read more

    Φαρμάκη Μαρίνα

    Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια

  • Καλησπέρα σας.

    Δεν ξέρω αν υπάρχει φράση που μπορεί πραγματικά να χωρέσει αυτό που περιγράφετε. Η απώλεια ενός αδερφού από αυτοκτονία δεν είναι μόνο πένθος. Είναι και σοκ, αδικία, θυμός, ερωτήματα που δεν απαντιούνται εύκολα και μια μοναξιά που πολλές φορές οι γύρω δεν ξέρουν πώς να την πλησιάσουν.

    Το ότι κοντεύει χρόνος και εξακολουθείτε να πονάτε τόσο δεν σημαίνει ότι «έπρεπε να το έχετε ξεπεράσει». Όταν χάνεται ένας άνθρωπος με αυτόν τον τρόπο, η σχέση μαζί του δεν τελειώνει επειδή πέρασε ο χρόνος. Συχνά, όσο η ζωή συνεχίζεται, γίνεται ακόμη πιο έντονη η αίσθηση ότι εκείνος λείπει από όλα όσα θα έπρεπε να ζήσετε
    ... Read more

  • Διαβάζοντας όσα γράφετε, έχω την αίσθηση ότι προσπαθείτε με όλη σας τη δύναμη να βρείτε έναν τρόπο να μην πονάτε. Οι άνθρωποι που χάνουν αγαπημένο πρόσωπο από αυτοκτονία βιώνουν συχνά πιο έντονο και τραυματικό πένθος σε σχέση με άλλες μορφές απώλειας και κατανοώ ότι αυτό που περνάτε μοιάζει να μην έχει τέλος. Όμως το πένθος δεν είναι κάτι από το οποίο «θεραπευόμαστε» διώχνοντας τον πόνο με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Είναι μια διαδικασία μέσα από την οποία μαθαίνουμε σιγά σιγά να ζούμε. Αυτό που διακρίνω δεν είναι μόνο ο αφόρητος πόνος της απώλειας, αλλά και η μοναξιά του να τον κουβαλάτε χωρίς να βρίσκετε ανθρώπους που μπορούν να τον ... Read more

    Xaroutiounian Roza

    Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια | Piraeus

  • Έχουμε δει στην πραγματική ζωή κ οχι στην εικονική ότι όταν ενα παιδί βρίσκεται αντιμέτωπο να βιώνει μια απειλητική για την ζωή του νόσο, τότε εκείνο έχει έγνοια να φροντίσει τους γονείς κ τα αδέλφια του, να τους δώσει δύναμη για να συνεχίσουν τη ζωή τους και χωρίς εκείνο. Οι γονείς όμως, τα αδέλφια, δεν μπορούν να ζήσουν τις χαρές της ζωής αντιθέτως, θεωρούν άδικο όλο αυτό που συμβαίνει στο παιδί τους.
    Στην δική σας περίπτωση τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Ο αιφνίδιος θάνατος του αδελφού σας , με τον τρόπο της αυτοχειρίας, δημιουργεί αισθήματα ενοχής για την ίδια τη ζωη! Ερωτήματα σας κατακλύζουν πως θα συνεχίσετε κ τι αποφάσεις
    ... Read more

    Sklavounou Paraskeui

    Psychotherapist | Petroupoli

  • Καλησπέρα σας,

    Από όσα γράφετε, έχω την αίσθηση ότι δεν παλεύετε μόνο με την απώλεια του αδερφού σας, αλλά και με μια βαθιά μοναξιά γύρω από αυτήν. Σαν να κουβαλάτε κάτι πολύ βαρύ χωρίς να υπάρχει κάποιος δίπλα σας που να μπορεί πραγματικά να σταθεί μαζί σας μέσα σε αυτό.

    Η αυτοκτονία ενός αγαπημένου προσώπου συχνά αφήνει πίσω της πολλά περισσότερα από τη θλίψη μιας απώλειας. Μπορεί να φέρνει απορίες, θυμό, ενοχές, αίσθηση αδικίας, σοκ και μια συνεχή δυσκολία να χωρέσει ο νους αυτό που συνέβη. Και όταν το περιβάλλον αποφεύγει να μιλήσει γι’ αυτό, ο άνθρωπος μπορεί να αισθανθεί ακόμη πιο μόνος μέσα στον πόνο του.

    Κατ
    ... Read more

    Mrvoliak-Theodoropoulou Irina

    Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια | Ilioupoli

  • Συλλυπητήρια για για τον αδερφό σας. Αντιλαμβάνομαι ότι εκτός του ότι η απώλειά του είναι ακόμα φρέσκια, και ο τρόπος που έφυγε από τη ζωή σας έχει πληγώσει βαθύτατα. Είναι πολύ νωρίς ακόμα για να μπορέσετε να ξεπεράσετε κάτι τέτοιο. Το πένθος συνήθως διαρκεί 2 χρόνια κι απλά γίνεται πιο υποφερτό με το πέρας του χρόνου. Κανένας δεν μπορεί να νιώσει τον πόνο σας πραγματικά αυτή τη στιγμή, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να σας βοηθήσει να επεξεργαστείτε αυτά τα συναισθήματα και να σας στηρίξει. Θα σας πρότεινα να παίρνετε την κάθε μέρα βήμα βήμα, προσπαθήστε να διατηρείτε μια ρουτίνα, να βλέπετε αγαπημένα σας πρόσωπα, να βγαίνετε έξω να ... Read more

    Grypari Eugenia

    Psychologist | Piraeus

  • Χαίρετε! Η απωλεια ενός τοσο σημαντικού προσώπου ειναι απο μόνη της τρομερή και ο τροπος που εγινε ακομα πιο δύσκολος. Η διαδρομή της ψυχοθεραπείας ειναι μακρόχρονη και χρειάζεται να δώσετε πολυ χρονο και εμπιστοσύνη σε αυτήν. Δυστυχώς δεν υπάρχει γρήγορος ή εύκολος τροπος να μάθετε να ζείτε και να χαίρεστε τη ζωή ξανα, έχοντας αυτη την πληγή πια συντροφιά σας.
    Σας εύχομαι καλή συνέχεια πραγματικα και να βρείτε τη δυναμη να προχωρήσετε. Συμφωνω οτι τα φάρμακα καμουφλάρουν και δεν ειναι η λυση που αναζητάτε.

    Karatza Eygenia

    Psychologist | Pefki

  • Αυτό που νιώθετε είναι φυσιολογικό για τέτοιο τραύμα. Δεν χρειάζεται να “ξεπεράσετε” τον πόνο αλλά να μάθετε σταδιακά να τον αντέχετε.

    Ntailakis Panagiotis

    Κλινικός Ψυχολόγος | Thessaloniki

  • Το πένθος και η διαχείριση της απώλειας είναι μια διεργασία που χρειάζεται χρόνο. Το να μπορέσετε να χωρέσετε στη ζωή σας αυτή την τόσο σημαντική απώλεια είναι δύσκολη και επίπονη διαδικασία. Θα ήταν βοηθητικό να προσπαθήσετε να αποδεχτείτε τα επώδυνα αυτά συναισθήματα και να μάθετε να τα διαχειρίζεστε με τέτοιον τρόπο, ώστε και να μην σας πλημμυρίζουν και ταυτόχρονα να μην τα βάζετε "κάτω από το χαλί".

    Κρητικού Μαρίνα

    Ψυχολόγος | Rethymno

  • Καλησπέρα σας χρειάζεται να γίνει αξιολόγηση και εκτίμηση από ψυχοθεραπευτή ενδεχομένως να υπάρχουν συμπτώματα μετατραυματικού άγχους.Μια ενέργεια που μπορεί να σας βοηθήσει είναι η έναρξη ψυχοθεραπείας

    Papadopoulos Andreas

    Ψυχολόγος | Evosmos

The content provided is strictly informational and should not be considered a replacement for professional advice from doctors or healthcare providers.

Related videos

Have a question? Ask our specialists

Ask anonymously Ask for free

Ask our specialists

We’ll email you here as soon as a specialist answers your question

QnA guideline for submitting question

Provide context and detail about your health concerns
Be short and to the point so specialists can give you a clear answer
Avoid offensive or abusive content, as well as name references
Do not ask about prices, prescriptions, or diagnoses
Submit your question
We’ll email you here when there is an answer
We got your question

We’ll email you when a specialist replies.

We couldn’t submit your question

An unexpected error occurred but we’re working on it. Please try again.

Do you need to see a health expert right away?

Start a Video Consultation with a health specialist within 5 minutes

Mobile Image
success envelop

We have received your question!

We’ll send you an email when a specialist responds.

docontime

No time to wait? No problem.

Talk to a specialist daily from 08:00 to 22:00, via chat or video and get the answers you need in minutes.

docontime

Need guidance that’s tailored to you?

When it comes to medication, it’s best to get answers that are tailored to your medical history. Chat with a specialist to get safe, personalized guidance in minutes.