Είμαι παιδαγωγός και προσέχω ένα κοριτσάκι 7 χρονών (με ΔΕΠΥ και μαθησιακές δυσκολίες) στο σπίτι μετά το σχολείο τις τελευταίες μέρες έχει έντονη αρνητικότητα για τα πάντα και δεν θέλει να κάνουμε τίποτα. Πώς το διαχειρίζομαι
Αυτό που περιγράφετε είναι αρκετά συνηθισμένο σε παιδιά με ΔΕΠΥ και μαθησιακές δυσκολίες, ειδικά σε αυτή την ηλικία, αλλά και υπό πίεση ή αλλαγές στη ρουτίνα. Για αρχη, εστιαστε στην κατανόηση της αρνητικότητας. Η αρνητικότητα μπορεί να είναι ένδειξη κόπωσης, απογοήτευσης ή υπερφόρτωσης. Επιπλεον, πολλα παιδιά με ΔΕΠΥ συχνά δυσκολεύονται να διαχειριστούν συναισθήματα απογοήτευσης ή αδυναμίας. Ειναι σημαντικό να γινει αντιληπτο οτι δεν είναι “αντίδραση εναντίον σας” προσωπικα, αλλά έκφραση δυσκολίας. Για αυτον τον λογο, ειναι απαραιτητη η δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος, δηλαδη πρεπει να δωσετε χώρο για έκφραση συναισθημάτων, για παραδειγμα ..."Βλέπω ότι σήμερα νιώθεις θυμό/λύπη/κουραση. Θέλεις να μου πεις γιατί;”. Φυσικα αποφυγετε οποιαδηποτε πίεση, γιατι η αισθηση του “πρέπει να κάνουμε κάτι τώρα” συχνά εντείνει την άρνηση. Προσπαθηστε να ενισχυσετε μικρές νίκες, ακόμη και αν απλώς καθίσει μαζί σας 5 λεπτά για οποιαδηποτε δραστηριοτητα, επαινεστε την. Σχετικα με τη ρουτίνα και την προβολη επιλογων, τα παιδιά με ΔΕΠΥ λειτουργούν καλύτερα με προβλέψιμες δομές, οπότε προσφέρετέ της μικρές επιλογές, για παραδειγμα “Θέλεις να διαβάσουμε ή να ζωγραφίσουμε;” (οχι πανω απο 2 επιλογες τη φορα, γιατι ειναι πολυ πιθανο το παιδι να νιωσει overwhelmed). Δυστυχως χρειαζεται να κρατησετε σύντομες δραστηριότητες και εναλλαγές, καθως πολύωρες προσπάθειες συχνά προκαλούν άρνηση. Αναφορικα με τις στρατηγικές ενεργοποίησης του παιδιου, χρησιμοποιηστε παιχνίδια ή δραστηριότητες που εμπλέκουν κίνηση, καθως αυτη συχνά βοηθά στη ρύθμιση ενέργειας. Μικρές ανταμοιβές για συμμετοχή μπορούν να κινητοποιήσουν χωρίς να γίνουν «μετατροπή σε διαπραγμάτευση». Τελος, ειναι πολυ σημαντικη η συνεργασία με γονείς/ειδικούς, δηλαδη αν ειναι εφικτο ενημερωστε τους γονείς για την αλλαγή συμπεριφοράς. Αν η αρνητικότητα παραμένει ή εντείνεται, ίσως χρειάζεται να μιλήσετε εσεις ή οι γονεις με παιδοψυχολόγο ή ειδικό μαθησιακών δυσκολιών για εξατομικευμένες στρατηγικές. Καθ' ολη τη διαρκεια της συνεργασιας σας με το παιδι, διατηρηστε ήρεμο και σταθερό τόνο, χωρίς αντιπαράθεση και δειξτε κατανόηση κι αποδοχή, δηλαδη "βλέπω ότι δεν θέλεις να κάνεις τίποτα αυτη τη συγκεκριμενη στιγμη - και ειναι αποδεκτο". Καλη δυναμη! Read more
Special education teacher | Kifisia
The content provided is strictly informational and should not be considered a replacement for professional advice from doctors or healthcare providers.
Ask anonymously Ask for free
We’ll email you when a specialist replies.
An unexpected error occurred but we’re working on it. Please try again.
Start a Video Consultation with a health specialist within 5 minutes
We’ll send you an email when a specialist responds.
Talk to a specialist daily from 08:00 to 23:00, via chat or video and get the answers you need in minutes.
When it comes to medication, it’s best to get answers that are tailored to your medical history. Chat with a specialist to get safe, personalized guidance in minutes.