Πως δουλεύουμε την οριοθέτηση σε ένα παιδί 7.5 χρονών στο φάσμα του αυτισμού?
Χαίρεται! Καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον λογοθεραπευτή ή εργοθεραπευτή για να γίνει αξιολόγηση και να σας δοθούν οι αντίστοιχες κατευθύνσεις. Για οποιαδήποτε διευκρίνιση στη διαθεση σας.
Καλησπέρα σας θα πρέπει να ζητήσετε οδηγίες από τους συναδέλφους που έχουν αναλάβει θεραπευτικά το παιδί καθώς γνωρίσουν τον χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του.
Καλησπέρα. Η ερώτηση σας είναι πολύ γενική. Τι εννοείται οριοθέτηση και ποιες οι δυνατότητες του παιδιού. Κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και κάθε άτομο με αυτισμό επίσης. Δεν χρησιμοποιείται ένας τρόπους για όλα τα άτομα. Είναι εξατομικευμένος ο τρόπος για να καταφέρει να οργανωθεί ένα άτομο. Καλύτερα να μιλήσετε με κάποιον ειδικό για αξιολόγηση ή αν θέλετε επικοινωνήστε μαζί μας για περεταίρω πληροφορίες και αξιολόγηση.
Καλησπέρα σας,
Η οριοθέτηση σε ένα παιδί 7,5 ετών στο φάσμα του αυτισμού είναι κάτι απολύτως εφικτό, αρκεί να γίνεται με σταθερότητα, κατανόηση και προσαρμογή στις δικές του ανάγκες. Τα παιδιά με ΔΑΦ νιώθουν πιο ασφαλή όταν ξέρουν τι να περιμένουν, τι επιτρέπεται και τι όχι.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;
Αν, για παράδειγμα, το παιδί ζητάει να φάει μπισκότα πριν το φαγητό, μπορούμε να πούμε:
«Τα μπισκότα τα τρώμε μετά το φαγητό. Τώρα έχουμε φαγητό. Μετά μπορούμε να φάμε 2 μπισκότα.»
Και ίσως να το συνοδεύσουμε με ένα οπτικό πρόγραμμα (π.χ. εικόνα φαγητού → μετά εικόνα μπισκότου), για να κατανοήσει τη... σειρά.
Ή αν το παιδί συνηθίζει να χτυπάει όταν απογοητεύεται, λέμε:
«Δεν χτυπάμε. Όταν θυμώνεις, μπορείς να πεις “είμαι θυμωμένος” ή να χτυπήσεις το μαξιλάρι σου.»
Και του δείχνουμε συγκεκριμένα τι εννοούμε, με πράξη – γιατί πολλές φορές δεν αρκεί μόνο να το πούμε.
Τι πρέπει να θυμόμαστε:
• Επαναλαμβάνουμε τα όρια με ηρεμία, χωρίς ένταση, όσες φορές χρειαστεί. Δεν σημαίνει ότι το παιδί μας αγνοεί – μπορεί απλώς να μην έχει ακόμη εσωτερικεύσει τον κανόνα.
• Δίνουμε επιλογές μέσα σε όρια. Π.χ. «Ώρα για μπάνιο – θέλεις να μπεις τώρα ή σε 5 λεπτά;» Αυτό του δίνει αίσθηση ελέγχου χωρίς να αλλάζει ο κανόνας.
• Επιβραβεύουμε ξεκάθαρα τη σωστή συμπεριφορά, με μια φράση όπως: «Μπράβο που περίμενες τη σειρά σου!» ή με μια μικρή επιβράβευση που ξέρουμε ότι τον/την παρακινεί.
• Αποφεύγουμε τις τιμωρίες, και δουλεύουμε με το παιδί για να καταλάβει τι συνέβη και τι μπορεί να κάνει διαφορετικά την επόμενη φορά.
Η οριοθέτηση δεν είναι αυστηρότητα – είναι τρόπος να δείξουμε στο παιδί ότι ο κόσμος είναι προβλέψιμος, κατανοητός και ασφαλής. Και τα παιδιά στο φάσμα το έχουν ανάγκη αυτό περισσότερο από οποιονδήποτε
Read more
The content of the answers is strictly informative and should not be considered a substitute for medical advice
Get answers to your health concerns. Submit your question anonymously and our specialists will help.
We’ll email you when a specialist replies.
An unexpected error occurred but we’re working on it. Please try again.
Provide details about your health concerns
Be short and to the point so specialists can give you a clear answer
Refer to people by name
Request price for services
Post offensive or abusive content
Request pharmaceutical products recommendations or any medical prescription
We moderate your questions and send them to doctoranytime specialists
If you enter your email, we’ll notify you when a specialist answers your question
Once your question receives an answer, we’ll post it in the related doctoranytime sections
Start a Video Consultation with a health specialist within 5 minutes
We’ll send you an email when a specialist responds.
Subscribe our Instant Care plan to access unlimited chat consultations and address your medical needs instantly.
“Ask our specialists” doctors provide general advice. For specific guidance, tailored to your individual needs, we recommend using our chat service.